Vliegvissen…wat is dat nou?

Dit is de plek voor alles over vliegvis gerelateerde zaken; het werpen, de gebruikte materialen, het binden, tips, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Igmar
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jan 2020, 20:14
Contacteer:

Vliegvissen…wat is dat nou?

Bericht door Igmar »

- Voor sommige een bekend stukje tekst over vliegvissen wat het een beetje inhoud, een hele tijd geleden geschreven, maar nog steeds van toepassing en "beginners" steken er soms nog wel wat dingetjes van op-

Vliegvissen…wat is dat nou?

Voordat ik los barst, een waarschuwing vooraf:
Begin er niet aan!
En dat bedoel ik niet als geintje, dat is echt serieus!
Als het zeebaarzen een soort obsessie geworden is van me, dan is dit nog wel een factor 100 keer zo erg. Op een enkele vissoort daar gelaten, zal ik te alle tijden proberen elke vissoort te vangen met een vliegenhengel.
Het moet…..van mezelf.
Pure verslaving.
Je gaat achterlijk spastische bewegingen maken op plaatsen waar dit niet wenselijk is (in gedachten werpen). Je gaat een dierentuin anders bekijken, voor aangereden wild stop je, wild wat nog niet aangereden is, nou ja, die kan je zelf vast invullen….. de huisdieren zijn niet meer veilig (je geeft ze extra goed voer, zodat hun vacht extra glanst), het tapijt gaat eraan, je komt in zaken waar het draait om breien, haken en allerlei andere soorten huisvlijt (allemaal lekkere bindmaterialen). Je wordt de grootste vrienden met insecten, beestjes en allerlei griezels onder water. Er zijn zelfs vliegvissers die het op sterk water zetten. (“Match the hatch”). Je gaat voor een beetje bindmateriaal & wat spulletjes 10 uur in de auto zitten (en dan moet je je nog haasten in die 2 winkels ook!) Begin er gewoon niet aan. Je vriendin/vrouw/partner zal ook door een gewenningsfase moeten gaan. Ik had die van mij al van tevoren duidelijk gewaarschuwd. Ik ben vliegvisser!
Dat is nodig. En nog kijkt ze me vaak vragend aan. Tja, ook da’s vliegvissen. Alles draait erom. Maar gelukkig begrijpen velen, na wat uitleg, wat die passie inhoudt en de meeste vinden het dan nog leuk ook dat je zo raar doet. En af en toe besmet je een ander ermee.
Je bent gewaarschuwd!

Wat is vliegvissen?
Kort gezegd:
“Touwtje trekken” met iets wat terug vecht.
En letterlijk touwtje trekken. Waar bij het “normaal” vissen meestal de klap van de aanbeet geabsorbeerd wordt door de hengel/molen/reel (ook leuk!), voel je bij het vliegvissen echt de vis aan je “touwtje” trekken. Je zit op de eerste rij. Voor het binnenhalen kan je ervoor kiezen om de vis binnen te trekken via de lijn en dat is best komisch. Eerlijkheids halve moet ik er wel gelijk bij vermelden dat ik het niet adviseer voor alle vissoorten. Maar dat komt later nog wel.
Vliegvissen is meer dan touwtje trekken alleen, het is “an all the way approach”. Van voor naar achteren ben je intensief bezig in deze tak van de hengelsport. Althans, daar draait het 9 van de 10 keer gewoon op uit. Dat is ook zo leuk eraan. Je kan je eigen slinger eraan geven. Aanpassen naar jouw omstandigheden, jouw smaak, jouw viswater, jouw visie, jouw vertrouwen, enz. Het is jouw wereld! Niks moet, alles mag en veel kan. Er zijn geen regels, alleen richtlijnen. Volledige vrijheid in hoe jij het wil. Dat is het besmettelijke eraan.

Maar ook tevens het moeilijke eraan. Vooral als je een dergelijk rare lijnzwieper gezien hebt en het lijkt je ook wel wat.
Waar moet je beginnen? Op Internet is sinds de laatste jaren aardig wat te vinden. En om nou alles opnieuw te schrijven wat anderen al veel beter gedaan hebben, lijkt mij een beetje nutteloos. Op Roofvisnet.nl zijn al diverse goede artikelen erover geschreven. Ook op angler.nl is er goed beginners stukje geschreven. Lees die artikelen en je bent al een heel stuk wijzer. Mochten er toch vragen zijn, stel ze. Er als de behoefte er toch nog is, zal ik het zeker beschrijven.

Ik ga er derhalve even vanuit dat je een vliegvis setje hebt aangeschaft en dat je nu met je handen in je haar zit. Wat nu?

Werpen.
Als eerste advies en dat lees je terecht overal is, ga naar een vliegvisclub om te leren werpen. Ga je toch zelf zitten klooien dan sluipen er foutjes in die er niet of heel moeilijk uit gaan in een later traject. Ook zie je zelf bepaalde fouten niet. Die heren (en dames) bij die clubs wel. Met een beetje hulp in het "eggie" zal je het veel sneller leren.
Je moet even door een bittere pil heen, maar dat komt allemaal goed. En oefenen, oefenen en nog eens oefenen, hè?
Maar ook dat ga je vanzelf doen, als je ziet hoe het nou moet en het lukt.
Dus ik ben nu klaar met het hoofdstuk werpen? Nee.
Natuurlijk niet.
Ik ben geen officiële instructeur en dat zal ik voorlopig ook zeker niet worden. Maar ik ben zo’n eigenwijs. Heb het mezelf geleerd d.m.v. zeer veel boeken lezen, video’s bekijken, langs de waterkant vliegvissers bestuderen. Van de ene frustratie in de andere vallend, maar toch door blijven zetten. Als zwaar dronken Ieren kunnen vliegvissen, dan moet ik , als nuchtere Nederlander dat ook zeker kunnen, was altijd mijn insteek. Beetje doorzettingsvermogen en je komt er wel. Uiteindelijk toen ik het werpen al redelijk kon, toch langs castingclubs (vliegvisclubs) gegaan en bij een aantal zeer kort geweest, omdat ik volgens hun geen les nodig had. Maar dat vind ik (nog steeds) niet. Er zijn fouten in geslopen die er dus inderdaad niet uitgaan. Maar ik weet ze, na eigen studies en hulp vanuit het “noorden”, wel te lokaliseren. En als je problemen bij jezelf herkent, herken je ze ook bij anderen.

Een paar zeer goede Nederlandse werpers die officiële instructeurs zijn wil ik toch even met naam aanhalen. Zij weten waar ze over praten en je komt ze nog wel eens tegen in de vliegvisserij, dit zijn: Sepp Fuchs, Rene van Heezik en Bas de Bruin. Er zijn er nog veel meer, hoor, maar deze 3 heren zijn (o.a.) zeer goed in probleem herkenning en oplossen. Sepp en Bas geven vaak demonstraties en je kan ook zelf les bij hun nemen, Rene werkt bij Martin Hengelsport (Fly Fishing Outfitters) in Overschie en is ook altijd zeer behulpzaam.

Ok, wat zijn de veel voorkomende fouten:

De absolute nr 1 is: Pols bewegen.
Bij het vliegvissen houd men de pols stijf! De pols mag NIET bewegen.
Waarom niet? Daarvoor moet ik even de bedoeling van werpen uitleggen en hoe dat nou in zijn werking gaat.
De bedoeling van werpen is afstand maken. Bij “normaal” vissen heeft men een stuk kunstaas/lood of iets dergelijks, iets met eigen gewicht. Zodra je gaat werpen, beweeg je bij “normaal” vissen de hengel naar voren en in een fractie van secondes buigt je hengel door, als een soort boog die op spanning gebracht wordt. Door de energie die vrijkomt uit deze buiging van de hengel schiet uiteindelijk het gewicht (kunstaas/lood o.i.d) weg.
Bij het vliegvissen hebben de vliegjes geen eigen gewicht, maar dit gewicht zit verwerkt in een dikke lijn. Het basisprincipe van het werpen blijft hetzelfde. Je moet de hengel zien te buigen als een boog om er energie in te krijgen die er op zijn beurt weer ervoor zorgt dat de lijn (lees: gewicht!) weg schiet.
Energie, daar draait het om.

Ga je nou lekker je pols gebruiken, dan verdwijnt alle energie. Je krijgt de hengel niet op spanning.
O, je gelooft me niet?

Pak een topdeel van een willekeurige hengel.
• Hou je topdeel vast. Volg je topdeel met je ogen als je je arm stil houdt en alleen je pols beweegt van achter naar voren en weer terug. Je topdeel zal ietsjes bewegen.

• Hou je topdeel vast, blok je pols, dus pols nu echt niet gebruiken. Maak een hamerslag beweging met alleen je onderarm (alsof je een spijker in een plank ramt).Stop aan het eind van de slag abrupt, hè. Je ramt die spijker erin. Je zal nu zien dat je topdeel veel feller buigt. Dat is de energie die je opwekt en via het topdeel verdwijnt.

Daarom mag je die pols niet bewegen. Je gooit jezelf een RSI-arm en je wekt helemaal geen energie op. Niet doen dus!

Truukjes:
Bij aftma 0 tot 6 hengels, met een zogenaamde “cigar”grip, leg je je wijsvinger gestrekt bovenop het handsvat. Je blokkeert zo automatisch die pols meer. Je voelt nu beter als je pols beweegt.
Bij aftma 7 en hoger, kan je dat ook doen, maar op een gegeven moment komen er vanzelf blaren op je vinger. Vanaf aftma 7 voel je het al vanzelf een stuk beter in je pols. Je kan wel het uiteinde van je hengel, de zogenaamde “fighting butt” in je lange mouw stoppen. Of met klittenband vast”strappen” om je pols. Zelf heb ik een soort polsband afkomstig uit het golfen (schijnbaar). Die blokt mijn pols lekker. Ik gebruik hem vooral als ik op vliegvisvakantie na wat dagen vermoeid begin te worden. Dan ga ik namelijk ook mijn pols bewegen en met die band erom heen niet.
Heb je na het werpen pijn in je pols i.p.v. ergens anders in je arm, dan duidt dit er erop dat je je pols gebruikt. Niet doen en wees hier scherp op.

2. Doorslaan.
Op nr 2 is het doorslaan van je hengel tijdens het werpen. Denk aan een analoge klok die naast je staat. Stop in je voorwaartse beweging om 11 uur (niet wat instrukteurs vaak zeggen 10 uur, stop maar lekker eerder, het wordt vanzelf 10 uur door de nabuiging (aktie) van je hengel) en in je achterwaartse worp 1 uur (ook hierin, niet 2 uur, dat wordt het vanzelf.)
EN NIET JE POLS BEWEGEN, HE!!

3. Een dalletje of een bergje.
Mijn fout die ik er niet uit krijg. De voorwaartse en achterwaartse beweging dient in 1 recht lijn te gebeuren. Veel hebben de neiging om halverwege de werpbeweging iets naar boven of naar beneden te gaan. Ook niet van links naar rechts, in 1 rechte lijn. Men gooit veelal met een soort van hele open “U” beweging of een omgedraaide “U”. Niet doen. Je krijgt geen mooie “loops”, dat is het boogje in je lijn voordat de lijn is uitgelopen in de worp zelf, hier zit alle energie in. Je krijgt:
-Of een hele grote open “loop” en dan valt alles op een hoopje voor je op de grond, je komt niet ver, dan maak je de befaamde “berg” beweging.
-Of je bovenste lijn kruist steeds de onderste lijn, dan maak je een “dal” beweging.

4. Overpowerred/underpowerred.
Overpowerred is met teveel kracht gooien, underpowerred is met te weinig kracht.
-Bij overpowerred strekte je lijn en leader niet mooi uit of alles komt met kabaal op het water.
(Ik ben een voorstander van enigszins overpowerred gooien als je op groot water vist en onder ellendige omstandigheden. Dus een echte fout wil ik het niet noemen. Maar goed, de discussies hierover zullen nooit opgelost worden. Dat is het verschill tussen oude stijl en nieuwe stijl (skandinavisch), zullen we maar zeggen)
-Underpowerred, dan komt je lijn simpelweg niet van de grond. Het is een kort kittig felle beweging die je moet maken tijdens het werpen, maar niet te kort kittig en fel. Oefenmateriaal dus!


5. Lijn niet laten strekken voordat de worp wordt ingezet.
Een fout die veel beginners maken is het te snel inzetten van de worpen. Hierdoor “knalt” letterlijk de lijn door middel van een hoorbare klap. Dan is de worp veels te snel ingezet. Een mildere variant voel je als een soort knik, deze hoeft geen geluid te maken.
Het is heel belangrijk om naar bijvoorbeeld een achterwaartse beweging de lijn tijd te gunnen om zich te strekken, in sommige lange worp gevallen duurt het soms wel 3 a 4 seconden, voordat de lijn zich gestrekt heeft, voordat de worp voorwaarts ingezet kan worden.
Een truc is om te kijken wat je doet. Nou ja truc, eigenlijk ben je bijna verplicht te volgen wat je lijn doet. Ga daarom niet met beide voeten naar de waterkant staan, want dan kan je moeilijk omkijken wat je nou aan het doen bent (zonder de worp zelf te beïnvloeden, de stand van de hand was belangrijk!). Ik ga er even vanuit dat je rechthandig werpt (zogenaamd rechts dominant). Zet daarom je linker voet naar de waterkant (de tenen wijzen naar het water of beter gezegd: naar de kant waar je naartoe wil gaan werpen). Zet je rechtervoet in een hoek van 90 graden gedraaid van je linkervoet, parallel aan de waterkant (die tenen wijzen langs de oever, haaks op de richting waar je naartoe wilt werpen.) Voor linkshandige werpers, moet de stand van de voeten precies andersom gezet worden, voor hetzelfde effect.
Door deze voetenstand kan je veel beter kijken wat er achter je gebeurd.
In een latere fase is deze stand gemakkelijk af te leren, want het is alleen voor het visuele aspect belangrijk.
Wanneer is de lijn gestrekt? Als de loop die naar achteren (uitgaande van een achterwaartse worp) uitgelopen is. Ook voel je een klein “trekje” aan de lijn. Eigenlijk voel je een “gewicht” in de hengel komen. Dat is namelijk de truuk van het uit laten lopen van de lijn, energie opbouwen voor de voorwaartse worp, weet je nog?
Leer dat “trekje” herkennen, Met je ogen dicht zal je hem voelen. Zo werpen wij nou in de nacht of in rotweer. Gewoon op gevoel.
Als je te lang wacht, zal je lijn de grond raken en raak je je vlieg kwijt. Dit uitstrekken moet je dus goed oefenen, maar veelal wachten mensen te kort i.p.v. te lang.

6. Statisch staan.
Het gevolg van de bovenstaande punten is dat als je hier allemaal rekening mee gaat houden, veel mensen krampachtig statisch staan. Door je hele lichaam zo stijf te houden, werp je niet alleen ongemakkelijk, je zal veelal niet eens ver en zuiver werpen.
Wees relaxed. Het is een hobby, hè. Geen strafkamp. Ik ben zat mensen tegengekomen die veels te stijf wierpen, maar zodra ze een “bakkie” op hadden, ineens wel konden werpen. Reden om straal bezopen te gaan vliegvissen? Nee, want dan eindigt die vlieg veelal op vervelende plaatsen in het lichaam van de vliegvisser. Maar het geeft wel aan, dat als je wat soepeler staat, dat het een stuk beter gaat.
Het enige wat je stijf houdt, is je pols. De rest mag bewegen. De Engelse zeggen zo mooi: “It is like dancing with the rod”. Geen tango. Geen jumpstyle. Maar beweeg gerust een beetje.
De “oude” stijl van werpen is zeer gefocust op de arm en pols positie. De “nieuwe” stijl is meer gefocust op het gebruik van heel je lichaam. Zoveel mogelijk gebruik maken van de sterke spieren in je lichaam (lees: borst-, buik- en beenspieren).
De “oude” stijl is voor het mooi werpen, de “nieuwe” stijl is voor afstanden en uithoudingsvermogen.
Combinatie van deze 2 en je wordt vanzelf blij.

7. Angst.
Veel beginners zullen zeker in het begin afentoe eens de lijn, de leader of het pluisje (of zelfs vlieg) tegen zich aan krijgen. Hierdoor schrikt men (terecht). En bij echte nare ervaringen beïnvloed dit de werpstijl. Zelf heb ik hier ook last van. In het begin heb ik een aantal keer een 6/0 Gamakatsu haak in mezelf geworpen en dan leer je vrij snel dat je moet oppassen. Hou rekening met de wind en zie je dat je worp verkeerd gaat, stop de worp abrupt en zet tegelijk de hengel in een hoek van je lichaam af, haaks, horizontaal eindigend langs de waterlijn. 9 van de 10 keer zal je lijn van je af gaan.
Maar wees niet bang, wees behoedzaam.

Veiligheid.
Veel vliegvissers dragen een hoed/pet met een bril. Dit is niet voor niets. De vlieg vliegt redelijk kort langs het hoofd en er is altijd een kans dat de vlieg uit zijn baan gebracht wordt (door bijvoorbeeld een iets fel zuchtje wind) en dan zal de vlieg veelal in het bovenlichaam of gezicht terecht komen. Draag ALTIJD een bril. Een vlieg is vrij gemakkelijk uit een oor of ander lichaamsdeel te halen, maar in het oog wordt het toch een ander verhaal. Wees zuinig op je ogen. En als je polariseerde brillen draagt werkt het nog qua vissen in je voordeel ook. Polariserende brillen nemen de schittering van de wateroppervlakte weg, waardoor je beter in het water kan kijken. Ook voegen ze mee contrast toe, waardoor je beter je vissen kan spotten. Doe er je voordeel mee. Bruine of amberkleurige glazen zijn lekker allround. Gele of roze glazen zijn goed voor minder lichte situaties of in het donker (in de nacht).

Hou rekening met de wind. Ik zal, zover het kan, er altijd voor zorgen dat de wind in mijn linkeroor blaast tijdens het vliegvissen. Ik gooi met rechts en hierdoor zal de wind de lijn van mij afblazen. De vlieg dus ook. Wind in de rug of recht van voren ook geen probleem, maar komt de wind van rechts, dan vind ik dat absoluut minder. Je kan dan over je hoofd, over je linkerschouder gaan gooien. Maar dat is nogal een onprettige positie om lang te blijven vissen. Ik verkas dan gewoon naar een ander plekje. Of gooi via een soort “Spey” worp.

Waad niet te diep. Veelal wordt er met vliegvissen in een waadpak gevist. Het is niet altijd zo, maar veel watertjes lenen zich ervoor en da’s wel zo leuk. Veel waadbroeken zijn tot aan de borst, maar waad niet dieper dan je kruis in dergelijke broeken. Voor lieslaarzen geldt, waad niet dieper dan tot aan de knieën. Waarom? Je hebt de resterende afstand nodig voor golven of die vervelende geheime kuiltjes op de bodem. In stromend water stuwt (kruipt) het water omhoog en dat scheelt soms tussen de luwte en vol in de stroom wel 20 cm.
Vliegvissen staat in Noorwegen in de top 3 van gevaarlijkste “outdoor” sporten, omdat er vaak ongelukken (sommige met dodelijke afloop) gebeuren tijdens het waden. Ook dichter in de buurt gebeurt dit. Op het Oostvoornse Meer zijn er ook al flink wat ongelukken gebeurd met wadende vliegvissers, zelfs een enkele met dodelijke afloop. Dus wees voorzichtig!
Je kan zo’n opblaasbaar reddingsvest dragen. Dat is niet overdreven. Heb je deze niet, dan:
Mocht je in het water vallen met je waadpak, raak dan niet in paniek en ga zeker niet keihard spartelen. Probeer rustig te blijven en maak je breed. Het belangrijkste is dat je kunt blijven ademen. Draai je voorzichtig om, als je met je neus in het water ligt. Het is belangrijk dat je gaat peddelen op je rug en niet op je buik. Doe alles zo rustig mogelijk. Hoe meer je spartelt, hoe meer water er in je pak komt. Peddelen met je handen en probeer grond onder je voeten te krijgen. Zodra je de bodem voelt, sta dan niet direct op! Je pak zit vol met water en je zal zeker zo’n 80 kilo zwaarder zijn dan normaal. Je zal bij gewoon opstaan, gelijk door je knieën gaan. Houd je klein en schuif de kant op. Zodra je op een diepte bent waar je kan zitten in (a 10/20 cm water), ga zitten en doe 1 voor 1 rustig je been in de lucht. Het water zal uit je pak lopen. Nat ben je toch al, dus ietsjes meer maakt niet uit. Mocht je een vismaat of een collega visser zien, vraag even of hij/zij je kan helpen met je voeten omhoog doen en houden, want dit is best zwaar.

Hou rekening met omstanders en je omgeving.
Op 1 of andere manier trekt vliegvissen en dan vooral het werpen, omstanders aan.
Wat die omstanders echter niet begrijpen, is hoe ver naar achteren je komt met een vliegenlijn. Ze benaderen je gerust van de rechterkant of lopen achter je langs. Hou rekening hiermee. Een drijvende lijn valt op zich nog wel mee, maar gooi je met zinkende lijnen dan heb je een geducht wapen in je handen. Dat weten omstanders niet, dus let er een beetje op. Mochten ze je niet geloven, dan zijn uiteraard alle risico voor hun, maar zonder waarschuwing krijg je alleen vervelende situaties.
Honden vinden je trouwens ook bijzonder interessant.
Hou ook rekening met andere obstakels in je omgeving. Vliegenlijnen lijken wel vanzelf om takjes en steentjes heen te krullen. Ook lijken bosjes en boompjes de vliegen naar zich toe te zuigen en dat kan behoorlijk vervelend worden als je steeds vliegen verspeeld.
Je kan speciale vliegenlijn mandjes kopen om je binnen gestripte tijdelijk in te stoppen. Zelf maken kan ook. Je kunt simpel een aardappelschilbakje omtoveren in een “strippingbasket”.
Lekker makkelijk en lekker goedkoop.

Haul/double Haul.
Wat is dat nou weer? Dat is de manier om extra snelheid (lees energie) in je lijn te krijgen.
Een “Haul” is niets anders dan een kort rukje met de lijnhand op het moment dat je de lijn uit hebt laten strekken en je dat kleine rukje in je hengel voelt, dat het gewicht erin komt van de lijn. Als je dan net, vlak voor je nieuwe werpbeweging, een ruk met je lijnhand geeft, dan breng je de hengel meer onder spanning en komt er meer energie vrij. Je werpt gemakkelijker verder. Als je dit rukje nou zowel in je voorwaartse werpbeweging alsmede in je achterwaartse werpbeweging leert te maken, dan ben je aan het “Double Haulen”. Laat het gewoon automatisme worden. Wel zo handig, ook voor korte afstanden. Krijg je gelijk ook mooi gestrekte neergelegde leaders van.

Lijn schieten.
Aan het einde van de worp, lijn loslaten met de lijnhand en laat de restant van de vliegenlijn die op de grond, in een bakje of op het water ligt maar lekker vliegen.
Dat heet het schieten van de lijn.
Meters maken.
Wat schieten bevorderd is het geordend hebben van je losse vliegenlijn, de "loze" lijn. In een bakje gaat dat vanzelf goed. Op de grond en als je in het water staat niet. Daarom het volgende trucje:
Als je al geworpen hebt, dan ga je de lijn binnen halen met je lijnhand (je werphand is de hand waar je de hengel mee vast houdt, de lijnhand is de hand die de lijn vasthoudt). Wees dan slim, afhankelijk natuurlijk van de afstand, leg na 7 rukken de “loze lijn lus” die is ontstaan als een lus om je pink van je lijnhand. Na de volgende 5 strippen leg je de nieuw ontstaande “loze lijn lus” over je ringvinger. Dan na 3 strippen leg je de nieuw ontstaande “loze lijn lus” over je middelvinger. Je hebt nu een hand vol met lussen die zich niet makkelijk in elkaar kunnen werken. Ook heb je de lijn lekker dichtbij. Voordat je de lijn laat schieten, hoef je alleen maar de lussen los te laten en afstand komt je tegemoet. Je kunt ook de verschillende lusdiameters in je mond stoppen, maar ik prefereer de hand-manier. Wel zo fris.

Gebruikersavatar
Frank van Vliet
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: 08 jan 2020, 17:57
Locatie: 't Zand
Contacteer:

Re: Vliegvissen…wat is dat nou?

Bericht door Frank van Vliet »

Hallo :D

Mooi stukje tekst Igmar!

Leuk voor een artikel op Roofvisweb!
Groetjes Frank van Vliet - Beheer RoofviswebForum

Gebruikersavatar
Igmar
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jan 2020, 20:14
Contacteer:

Re: Vliegvissen…wat is dat nou?

Bericht door Igmar »

:D ik zie dat er nog wat dingen " geüpdate moeten worden, die sites bestaan niet meer en Martin hengelsport ook niet meer. En nog even een paar namen toevoegen die kunnen helpen met werpen enzo. Zal het binnenkort eens even updaten :D Voor de rest klopt het nog wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast