Nieuwe reel voor jerk- en swimbaits tot 70 gram.

Stel hier je vragen over materialen; hengels, molens, reels, kunstaas, etc.
Plaats reactie
Hendrix
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 12:47
Contacteer:

Nieuwe reel voor jerk- en swimbaits tot 70 gram.

Bericht door Hendrix »

Helaas heeft na vele jaren trouwe dienst mijn Calcutta 201B het afgelopen week begeven. Ik ben me dus aan het orienteren op een nieuwe reel voor het lichtere jerk, swim en shadwerk. Vis meestal met aasjes rond de 40-50 gram en ga soms wat zwaarder. Ben echt op zoek naar een kwaliteitsreel ('werkpaard') die betrouwbaar is en jaren vooruit kan. Op een andere set heb ik al een Calcutta 201D maar wil eigenlijk wel eens investeren in een platte reel en kijken hoe dat bevalt. Verder vind ik het fijn om met een reel te vissen die niet te zwaar is. Budget max. 250 euro.

Ik overweeg de volgende opties:
- Abu Revo Ike
- Shimano Curado
- Abu Revo Beast (wellicht aan de zware kant?)
- Lew's Superduty
- Daiwa Tatula (zo ja, welke?)

Ik hoor graag jullie tips/adviezen. Advies over een hoofdlijn is ook welkom! (vis eigenlijk steevast met PowerPro maar kan me voorstellen dat er tegenwoordig betere lijnen te vinden zijn).

Dank alvast!

Gebruikersavatar
Prinsbaits
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jan 2020, 14:55
Contacteer:

Re: Nieuwe reel voor jerk- en swimbaits tot 70 gram.

Bericht door Prinsbaits »

Hey Hendrix,

Zonde van je Shimano reel man..
wellicht is hij nog te fixen? Ik heb al vele reels gerepareerd vooral abu ambassadeur reels.
Maargoed even weer ontopic:

Je bent dus opzoek naar een low profile reel voor het middelzware werk.
Opzich hoor ik veel goeds over abu garcia maar ook vaker hoor ik dingen als dat het na een aantal jaar gewoon op is. Dan hoor ik veel over plastic op plekken waar het niet thuishoort binnen de reel en dan is het gewoon wachten tot dat een keer stuk gaat.
Maar buiten dat, ze gooien lekker en zijn mooi soepel, en overal te krijgen.

Lews superduty: Ook over deze reel word veel goeds geschreven, ik weet dat deze reels in dezelfde fabriek gemaakt worden als abu garcia door het koreaanse merk Doyo. Prachtige reels voor niet teveel geld en als de lews superduty gemaakt word in dezelfde fabriek als de abu garcia beast... Dan lag mijn keuze nu al bij de lews puur om de prijs die was geloof ik iets goedkoper.

Dan Shimano: Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar overal hoor ik enkel goede dingen over de Curado's en tranx reels.
De tranx zal wel overkill zijn maar de curado zal prima moeten willen!

Daiwa: Dit is mijn go to merk als het om reels gaat, voor mij valt dit merk op in zijn prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb persoonlijk al een jaar lang de Daiwa Lexa 300HSL (high speed Left) en die bevalt mij echt waanzinnig goed, ik voel gewoon een werkpaard in mijn handen met binnendraaien.
Tatula 200HD dat is degene waar ik dus ook veel over hoor en bij mij staat de 300 op de planning, de Pre-order staat al voor mij bij kuperus. Voor jouw doeleinden zou ik de 200HD (heavy duty) pakken, ik weet zeker dat die reel dat moet kunnen handelen. Dit is dus mijn keuze als ik in jouw schoenen zou staan.

Nu nog eentje: Okuma citrix, ook hierover hoor ik best veel goede dingen, gewoon stevige reels met een goede kwaliteit.

Persoonlijk gebruik ik ronde reels van Abu en druppels van Daiwa, de reden dat ik geen druppels van abu gebruik is simpelweg omdat ik bepaalde dingen heb gehoord waardoor ik het niet durf voor dat geld de gok te wagen. Ik hoorde verhalen over de beast dat iemand in 4 maand 2x een beast kapot gekregen had..
Hopelijk heb je wat aan mijn boekwerk haha ;) :D

Mvg Leon Prins
Leon Prins
kunstaasbouwer/ Snoekvisser
Groningen

Hendrix
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 12:47
Contacteer:

Re: Nieuwe reel voor jerk- en swimbaits tot 70 gram.

Bericht door Hendrix »

Beste Leon,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ben uiteindelijk voor de Revo Beast gegaan. Tot nu toe nog geen spijt van, mocht ik klachten hebben m.b.t. de plastic delen hoor je het! En ik zal je suggesties zeker onthouden voor aanschaf van een volgende reel, ga volgend seizoen wellicht voor nog een set met een daiwa reel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten